Мовно-літературна галузь
Розвиток пізнавальної активності та самостійності у процесі навчальної діяльності.
ВСТУП
Сьогодні
з - поміж важливих завдань, що постають перед системою освіти, особливої
актуальності набуває проблема розумового виховання у молодшого школяра. Одним
із центральних питань розумового виховання є використання нових методів і
підходів, активізація пізнавальної діяльності учнів, адже від неї залежить
ефективність навчання: свідоме і міцне здобуття знань, перетворення знань у
переконання, розвиток інтересу до навчальної діяльності, самостійність думки та
практичних дій учнів.
Навчання
- основна форма розвитку пізнавальної активності. З одного боку, під час
навчального процесу учні здобувають нові знання, які розширюють їхній кругозір,
і з другого - у процесі активної пізнавальної діяльності розвиваються навчальні
можливості учня, завдяки яким він може самостійно і творчо використовувати не
лише запас знань, а й шукати нове, задовольняти свої потреби в пізнанні.
Пізнавальна
активність дитини – це її внутрішня готовність до подальшої участі у процесі
оволодіння знаннями, уміннями і навичками та виявлення самостійності й творчого
підходу до виконання навчальних завдань. У центрі навчально-виховного процесу
має бути учень. Активність, бажання і здатність до навчання, уміння
спілкуватися, співпрацювати, міркувати, обґрунтовувати свої думки, бути собою
закладаються у процесі навчання на уроках у початкових класах.
Перед
початковою школою стоїть завдання домогтися, щоб діти не лише засвоїли
матеріал, а й могли вільно оперувати ним, застосовувати для вирішення
навчальних та життєвих проблем, для розширення свого пізнавального досвіду.
А цьому
сприяють засоби, що активізують пізнавальну діяльність. Зокрема, до них
належать ігрові технології. Вони підвищують ефективність сприймання учнями
навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять
елемент цікавості, спрямовані на формування в учнів потреби в знаннях та
інтересу, сприяють розвитку пізнавальних сил і можливостей учнів. До того ж
гра, як свідчить теорія та практика, є найприроднішою та найпривабливішою
діяльністю для молодших школярів, що дарує радість, а в той же час є важливим
засобом творчого пізнання. Використання проблемних завдань і гри сприяє
активній розумовій діяльності учнів, залученню їх до пошуку, здогадів,
міркування тощо. Іншою позитивною стороною гри є те, що вона сприяє
використанню знань у новій ситуації, таким чином, вивчений учнями матеріал
проходить через своєрідну практику, вносить різноманітність і інтерес у
навчальний процес.
Необхідність
удосконалення шляхів розвитку пізнавальної активності у молодших школярів
зумовили вибір теми: «Розвиток пізнавальної активності в молодших школярів
засобами ігрових технологій».
Об’єктом
досвіду є процес формування пізнавальних інтересів молодших школярів на
уроках в початкових класах.
Предмет
досвіду - розвиток пізнавального інтересу у молодших школярів на уроках
засобами використання дидактичних ігор.
Проблема,
над якою я працюю — цікава та багатогранна. Як і чим заохотити учня до
співпраці? Як навчити дитину слухати і чути іншого, прийняти чи зрозуміти точку
зору свого співрозмовника і толерантно ставитися до людей?
Працюючи
над даним питанням, ставлю такі завдання:
·
розкрити поняття «пізнавальний інтерес» і сутність процесу
розвитку пізнавального інтересу в молодших школярів;
·
розвивати творчі здібності, пізнавальний інтерес учнів;
·
реалізувати вимоги мовної і мовленнєвої компетентностей в єдності
чотирьох складових - слухання, читання, говоріння, письмо;
·
сприяти підвищенню активізації та актуалізації навчальної
діяльності школярів;
·
формувати в учнів критичне мислення;
·
виявляти та максимально розвивати індивідуальні нахили кожного
школяра;
·
використовувати інтерактивні методи навчання.
Актуальність
обраної теми обумовлюється зміною пріоритетів загальної середньої освіти,
характерною рисою яких є посилена увага до засвоєння особистістю конкретних
навчальних результатів – знань, умінь, навичок, формування ставлення, досвіду
особистісної діяльності, рівень засвоєння яких дає змогу діяти адекватно в
певних навчальних і життєвих ситуаціях.
Це
зумовлює принципові зміни в організації навчання, яке спрямовується на розвиток
конкретних цінностей і життєво
необхідних ключових компетентностей учнів.
Дитина
приходить до школи з бажанням вчитися. Як його зберегти? Як організувати процес
пізнання таким чином, щоб в очах дитини не згасав вогник допитливості і
навчання стало захопливою справою?
Тому
учитель повинен правильно організувати, чітко продумати, систематизувати
роботу; від живого споглядання до абстрактного мислення, далі - до втілення
набутих знань у практику – такий реальний шлях пізнання.
Отож,
головне завдання не у змушуванні учнів до навчання, а в розвитку у них
пізнавальних інтересів і потреб.
Розділ
І. Психолого-педагогічні засади розвитку пізнавального інтересу в молодших
школярів
1.1
Сутність поняття «пізнавальний інтерес»
Запорукою
ефективності навчальної діяльності й процесу учіння молодших школярів є
результативність пізнавальної діяльності, від якої залежить цілеспрямованість
розумової активності, розвиток інтелектуальної рефлексії та природжених
задатків учнів тощо.
Поняття
«пізнавальний інтерес» трактується в значенні інтересу до опанування будь-якою
новою інформацією, у тому числі – до навчання. Сутність пізнавального інтересу
розкривається в його спрямованості на процес пізнання . Як і всі педагогічні
явища, пізнавальний інтерес, на думку Г.І. Щукіної, характеризується складністю
та багатозначністю. Він виступає:
– як мета
виховання;
– як
засіб формування особистості;
– як
умова ефективного навчального та виховного процесів;
– як
мотивація навчання;
– як
елемент структури особистості .
Пізнавальний
інтерес як мета виховання допомагає залученню до духовних цінностей
суспільства. Він складає основу творчих здібностей особистості і сприяє
оволодінню, засвоєнню, а також створенню нових духовних цінностей. Отже,
пізнавальний інтерес – важливий компонент всебічного розвитку особистості, в
якому виявляються ціннісні орієнтації. Неможливо розглядати завдання освіти та
виховання поза зв’язком з розвитком пізнавальних інтересів, що сприяють більш
ефективному оволодінню знаннями, накопичених людством
1.2 Роль
пізнавальної діяльності у всебічному розвитку особистості.
Дослідження
Н.М. Бібік , Н.Г. Морозової , П.І. Розмислова , Г.І. Щукіної та інших авторів
показали, що пізнавальні інтереси у школярів виникають і закріплюються залежно
від кількох умов. Зокрема:
1.
Правильне співвідношення нового і вже відомого є істотною умовою
виникнення пізнавального інтересу у дітей. Це означає, що школярі повинні мати
якісь знання про явища природи, що спричинить глибший інтерес до предмета. Вчитель
повинен уміти в старому, відомому показати новий зміст: ознаки, властивості,
відношення з іншими об’єктами. Наприклад, інтерес до кита в дітей помітно
зростає, коли вони дізнаються, що тварина важить в середньому 112 тонн; щоб
його зрівноважити, треба на другу шальку терезів поставити 36 слонів. Серце
кита важить 600-700 кілограмів, мозок — 2,5 кілограма, а язик — 3 тонни.
2.
Можливість використати свою ініціативу, свою активність для
творчого перетворення предмета підвищує інтерес учня до роботи.
3.
Інтерес виникає і підтримується досягнутим успіхом діяльності.
4.
Величезне значення для підвищення інтересу має відкриття для дітей
практичного використання виучуваного матеріалу, його застосування в житті
людей. Наприклад, діти з більшим інтересом починають вивчати трави, коли
дізнаються про їх лікувальні властивості; кругообіг води в природі привертає
увагу дітей і породжує багато запитань про посуху, зливи, грози і град тощо.
5.
Інтерес дітей до навчального предмета зростає тоді, коли вони
бачать, що вчитель — це людина, захоплена своєю роботою і володіє майстерністю
передавання знань дітям, вміє цікаво, повно, яскраво викладати навчальний
матеріал.
6.
Формуванню навчальних і пізнавальних інтересів значною мірою
сприяє позакласна і позашкільна робота.
Визначено
умови розвитку пізнавальних інтересів:
• розуміння
дитиною змісту і значення матеріалу;
• новизна
навчального матеріалу, його практична спрямованість;
• емоційна
насиченість навчання;
• створення
можливостей для учнів проявити розумову самостійність і ініціативність на
основі використання активних методів навчання, проблемних запитань, ситуацій і
завдань;
• глибоке
знання вчителем предмета, інтерес до нього, вміння зацікавити ним дітей.
Отже,
можна зробити такі висновки:
• Розвиток
психологічних чинників навчальної успішності, внутрішні функціональні зміни в
структурі пізнавальної сфери учня, динаміка інформаційної ваги психічних
функцій навчальної успішності молодших школярів залежать від ефективності
розвитку їх пізнавальних інтересів.
• Стійкий
пізнавальний інтерес - ознака готовності дитини до навчання в школі.
Він є основою всієї навчально-виховної роботи з дітьми в період їх підготовки
до школи. Знання сприяють виникненню, розширенню і поглибленню зацікавленості
до дійсності. Важливо збуджувати пізнавальну активність учня, що виявляється в
запитаннях, діях.
• Маючи
сформовані пізнавальні інтереси, дитина успішно навчатиметься, в неї з'явиться
зацікавленість до навчальної діяльності.
• У
школі дитина поглиблює і розширює свої пізнавальні інтереси. У неї виникає
бажання змістового і досконалого вивчення певних навчальних дисциплін, коли
матеріал виходить за межі навчального. Такий інтерес має стійкий характер.
•
Пізнавальна активність учня початкових класів виявляється в навчальній
діяльності. Молодший школяр застосовує набуті в дошкільному дитинстві знання й
активно діє, робить відповідні висновки, здатний виконувати складні розумові
операції.
• Практичне
використання встановлених закономірностей звузить коло пошуків психологічних
причин невстигання школярів з навчальних предметів у початкових класах.
Немає коментарів:
Дописати коментар